Grupper Allt om dykresor! Diskussionsforum Läsa tråd

Läsa tråd

Diskussion i gruppen Allt om dykresor!

Dykfotovänliga dykcenter !

• (6 kommentarer) - senast kommenterad av Bent Christensen den 2011-11-30 21:41:22

• (909 visningar) 

Det finns en hel del dykcenter,liveaboards som säger sig vara
    fotoinriktade.
    Men var finns dom som har tagit steget till att
    ha en högre servicegrad mot fotografer som tex tech dykarna har
    med fotopros dedikerade guider reservdelar,kamerarum och dylikt.
    Startad 2011-05-07 14:29:24 av Pekka Syvinki 

53 veckor 45 timmar 57 min 30 sek sedan.
    Selector Arrow
    Hej, jag kom just hem från Indonesien. Bodde några dagar i Lembeh på Lembeh hills resort, de har ett helt rum ca 50m2 tillägnat fotografer, med personliga foto bord med laddningsmöjligheter, ligger precis ovanför dykcentret och bryggan, alla guider där är utbildade att finna objekt till oss dykande fotografer, Kung kungan är grann resorten och de har samma upplägg, Lembeh resort på andra sidan sundet = samma upplägg. Efter detta var jag på en 12 dagars live aboard Fr Raja Ampat till Ambon med MSY Sea horse, De har Foto rum med laddningmöjligheter inomhus samt vid dykdäcket har de ett foto bord som säkert är 4m långt och 2m brett = inga problem att ha 10 dykande fotografer även där :)

Msy Sea horse = http://www.indocruises.com/
    Lembeh hills = http://www.lembehhills.com/
    KungKungan = http://www.divekbr.com/
    Lembeh resort = http://www.lembehresort.com/

53 veckor 11 timmar 47 min 39 sek sedan.
    Selector Arrow
    Även de billigare Lembehresoterna som Two Fish, Bastianos och NAD har fotorum. NAD har desutom ett redigeringsrum med datorer och internetkontakt. Dessa ställen är betydligt billigare än de resorter Johan nämner ovan (och förstås avsevärt mera basic!). NAD har fotografer som driver stället och Lembeh resort har en fotograf (som bla framkallar film, bara en sådan sak!) anställd. NAD är desutom agenter för Nauticam och har reservdelar där.

På Bonaire har Buddys en fotograf anställd som ger kurser och hyr ut prylar samt har en del reservdelar. Däremot såg jag inget särskilt fotorum där.

Jag har varit på massor med resor till Röda havet men tyvärr aldrig på något ställe med fotoservice! Kanske finns på de dyrare båtarna, jag har aldrig åkt med de riktigt dyra.

53 veckor 53 timmar 56 min 11 sek sedan.
    Selector Arrow
    Dyk-Leif i Hamburgsund.
    Håller ofta uv-foto workshops. Har en otroligt bra båt för uv-fotografer "Triton" och uv-foto vänlig personal. Du får lång tid på dig (inga usla 50min som många västkustscenter kör med) att dyka och frågar vart du vill åka. Är kunnig om vad som finns under ytan och dyker mkt själv.
    Du packar ur precis bredvid båten och behöver alltså inte bära någon sträcka.

Dyk & Äventyr i Grebbestad
    Tar väldigt mkt hänsyn till dig som uv-fotograf. Snålar inte på dyktiden och kör villigt till dykplatsen som du önskar. Har en öppen båt, men å andra sidan så kommer du hem till bryggan mellan dyken (för att greja med kamera osv).

Flying Divers i Göteborg.
    Fotar och filmar själva så kunskap finns inom företaget.

53 veckor 45 timmar 10 min 2 sek sedan.
    Selector Arrow
    Det här är den typ av info som man har nytta av när man kollar upp olika resmål.Jag får tacka för svaren och hoppas dom fortsätter att komma.
    Pekka

25 veckor 3 timmar 52 min 58 sek sedan.
    Selector Arrow
    Då jag inte dykt på ett bra tag skall jag återuppta detta. Jag är ockå mycket fotointresserad och tänkte lära mig uv-foto.
    Finns det något bra dykcenter där man kan få en avrostning när det gäller dykningen och kurs i uv-foto. Utomlands eller i Sverige, spelar ingen roll.
    Göran

24 veckor 54 timmar 24 min 41 sek sedan.
    Selector Arrow
    NAD i Lembeh kan definitivt bistå med avrostning, enklare fotokurser och mer avancerade sådana. Ägaren är fotograf och den dykansvarige är också det, och båda gillar att lära ut foto.

Samarbetspartner

Phlogga

Logga Scuba Supply W270

Copyright © 2012 uvfotograf/en/erna.se