Grupper Allt om dykresor! Diskussionsforum Läsa tråd

Läsa tråd

Diskussion i gruppen Allt om dykresor!

Flygvikt och övervikter

• (10 kommentarer) - senast kommenterad av Johan Torfason den 2011-06-09 23:02:37

• (2653 visningar) 

En problem när man är ute och reser är bagagevikten. Man smusslar, gömmer handbagage och agerar som värsta terroristen på flygplatserna - för att inte åka på extra kostnader i övervikt på bagaget.

Själv har jag ungefär 15kg i handbagage och väskan brukar ligga på 22 kilo. Alla bolag har ju som bekant olika bestämmelser och quatar är nog det dyraste jag vet. Där kostar väl ett kilo närmare 500 sek? Skulle inte ni kunna sammanställa en lista på de olika bolagen?

Själv tycker jag det är obotligt korkat eftersom jag själv reser i flugviktsklassen och väger mindre än många andra medresenärer;)

Jocke
    Startad 2011-04-24 17:48:12 av Joakim Krassman 

55 veckor 42 timmar 29 min 32 sek sedan.
    Selector Arrow
    Många flygbolag har liknande priser. Priserna är baserade på den exakta flygsträckan. Qatar skulle jag säga har ganska "normala" priser, men dyrt är det! Skriver ner några exempel

325-350 kr/kg till Thailand med ex Qatar, British airways,Finnair, Thai
    455-465 kr/kg till Filippinerna, Samma bolag.

55 veckor 33 timmar 14 min 40 sek sedan.
    Selector Arrow
    Det galler att ha en skaplig vinterjacka, aven pa sommaren, som ar klassad for minst 16 kg, stora fickor m.a.o. Akte precis dit i Frankfurt pa explosivamneskontrollen, tyckte jackan var tung, stor kamera, och lite val mycket grejer, men det funkade.

55 veckor 8 timmar 56 min 4 sek sedan.
    Selector Arrow
    Att göra en sammanställning över detta är i princip omöjligt tyvärr. Alla flygbolag har numera rätt att sätta sina egna regler vad som ska gälla.

Tidigare har det första flygbolaget man har åkt med alltid varit styrande det vill säga med till exempel en biljett SAS/Singapore Airlines till Bali så gällde SAS prislista för hela vägen. Numera är det på gång att det flygbolag som har den längsta flygningen ska få sätta priset.

En generell - och i princip omöjlig lösning för oss dödliga att förstå och känna till - prissättning är att ett kilo kostar 1,5 % av vad en förstaklass biljett kostar. Det vill säga cirka 350-500:- / kilo

Olika flygbolag har sen egna prissättningar för övervikt, sportutrustning och annat och dessa ändras dessutom regelbundet.
    Det enda sättet att få reda på vad som gäller - och inte ens det är säkert - är att gå in på respektive flygbolags hemsidor och läsa vad som gäller just då. (Det kan ändras på en natt och om den som checkar in bagaget har en dålig dag så kan annat gälla, likaväl som att de kan vara snälla och låta många extrakilon passera)
    Dykutrustning kan man ofta dessutom förhandla om lokalt på många flygplatser, framförallt i Asien där man ofta kan prata bort flera kilon om man tar det lugnt och varligt.

Vissa flygbolag har tagit fram enkla regler för vad som gäller och där är kostnaderna överkomliga. Ett exempel är KLM/Air France som tillåter 23 kg + handbagage (12 kg) vart du än åker (förutom vissa destinationer där det tillåts mer). Sen kan du köpa till 23 kg extra för cirka 50-80 Euro enkel väg oavsett vart du åker. Lätt att förstå och överkomligt. Andra bolag är mer oflexibla och tar betalt från första kilot fullt pris och till och med olika priser beroende på vad du tar med.

Se till att ha en så lätt väska som möjligt, det kan spara 5-6 kilo utan vidare. Ta kamera och laptop i separata väskor eller löst, de ingår inte i handbagagets vikt. Många bär faktiskt systemkamera i UV-hus runt halsen nuförtiden.

I slutändan handlar det om säkerhet och pengar för flygbolagen. Extra vikt medför stora kostnader och för säkra starter och landningar så måste man känna till flygplanets totala vikt eller så nära som möjligt.
    Om 300 personer tar med sig 10 kg för mycket och bestättingen inte vet om det så kan dessa 3 ton påverka en hel del. Själv betalar jag gärna då men jag önskar det var tydligare och enklare regler överlag och framförallt mer konsekvent vilket det tyvärr inte är.

Tyvärr det finns för många regler, för många destinationer, för många flygbolag och kanske framförallt för många osäkra variabler där människor styr för att kunna hålla en sån lista uppdaterad och säker.
    Flygbolagen och den som checkar in har i slutändan alltid det sista ordet. Det kan faktiskt vara olika priser på samma sträcka men olika priser beroende på i vilken riktning du flyger !

Kuriosa - enligt obekräftad källa på ett flygbolag:
    Om du ställer ett enliters mjölkpaket i ett flygplan och flyger med det under alla flygningar under ett år så kommer det kilot att ha kostat flygbolaget cirka 2.000:- i ökad bränslekostnad.

55 veckor 6 timmar 47 min 57 sek sedan.
    Selector Arrow
    Tack för ett bra svar Per!

55 veckor 57 timmar 8 min 7 sek sedan.
    Selector Arrow
    Och argumentet med att man är flugviktare, och väger mindre än snittvikten, brukar inte vara till någon fördel dessvärre... Men är ett mycket vanligt argument vill jag lova :)

55 veckor 56 timmar 50 min 56 sek sedan.
    Selector Arrow
    "Om du ställer ett enliters mjölkpaket i ett flygplan och flyger med det under alla flygningar under ett år så kommer det kilot att ha kostat flygbolaget cirka 2.000:- i ökad bränslekostnad."

Om man nu antar att ett plan gör en flygning varannan dag under året, innebär det att ett kilo kostar under tio kronor/flygning. Fler flygningar/år medför att det blir ännu billigare. Just därför tycker jag att det svider något så för j*****t att betala 400-500 kr/kilo extra. iofs kanske då en resa består av ett antal flygningar, men det blir åtminstone 10 gånger högre än vad kostnaden för extrakilot är, förmodligen ännu högre i realiteten. Och det känns ju för mig bara orimligt. Charterbolagen kan ju till Egypten tjäna pengar på 20 kg för 600 kr t o r, vilket blir 15 kr/kg enkel väg. Då har jag inga problem i världen att betala. Även det dubbla skulle vara OK. Senast jag var i Lembeh skulle varje kilo extra ha kostat runt 1200 kronor, vilket mest känns löjligt. Mina egna ca 100 kg åker för runt 10 000, vilket är bra mycket billigare, och då både äter och dricker mina 100 kg på resan!

54 veckor 51 timmar 24 min 34 sek sedan.
    Selector Arrow
    Vill bara tillägga att KLM tar 44 Euro om man checkar in online i förväg för extra väska a 23kg one way, vilket jag tycker är rätt överkomligt (Manila- Göteborg)

54 veckor 29 timmar 5 min 3 sek sedan.
    Selector Arrow
    En del bolag som t.ex Tomas Cook (som Apollo och Fritidsresor använder på vissa destinationer) kan man köpa extra vikt. Grundvikten är bara 20 kg men sedan kan man köpa till upp till 20 kg extra i steg om 5 kg. På kortdistans 150:-/steg och på långdistans 300:-/steg.

Det finns också möjlighet att betala för Specialbaggage. Där en dykutrusning får väga 30 kg utöver ordinarie vikt.

OBSERVERVERA: Detta måste beställas senast 5 dagar före utresan, om man inte förbeställer blir kostnaden 80:-/kg för kortdistans och 160:-/kg för långdistans.

Personligen brukar vi köpa till två extra Specialbaggage för fyra dykare och knö ner dykpryttlarna i två stora dykväskor. Kamera mm tas i de vanliga väskorna, det brukar fungera...

Tyvärr är det inte alla bolag som räknar dykutrustning som specialbaggage, det gör till exempel inte Thai som bara tillåter 23 kg/person utan övervikt.

54 veckor 24 timmar 7 min 34 sek sedan.
    Selector Arrow
    Fick nu senast höra att man kan ha kameran utanför väskan t ex hängandes runt halsen och datorn i näven och vips har man trollat bort 3 kg. Funkade bra senast de vägde mitt handbagage och när jag nämnde att det var blixtar etc i handbagaget så gick de med på de extra fem kilon jag hade i väskan. KLM

49 veckor 30 timmar 3 min 1 sek sedan.
    Selector Arrow
    Hade nu på min senaste resa Kamera + uv hus + dome port & stora vidvinkeln löst med axelrem (7 kg)plus handbagage (ca 12kg), de va inga problem på något av flygen som var ganska många:
    Stockholm - Frankfurt - Singapore - Manado - Sorong - Ambon - Makasar - Bali - Singapore - Frankfurt - Arlenda :)
    Det enda jag var orolig för var att bli av med handbagaget mellan Manado och Sorong som jag hört historier om förvinnande uv-hus..... Men det gick det med, ryggan i knät och kameran på golvet mellan fötterna :)

Samarbetspartner

Phlogga

Logga Scuba Supply W270

Copyright © 2012 uvfotograf/en/erna.se