Grupper Prylar (UV-foto & Video) Diskussionsforum Läsa tråd

Läsa tråd

Diskussion i gruppen Prylar (UV-foto & Video)

Råd om undervattenshus

• (8 kommentarer) - senast kommenterad av Johan Torfason den 2012-02-20 09:49:23

• (362 visningar) 

Har idag ett Ikelite hus till min Canon 7d men tycker att den är lite bulkig och jag vill gärna ha råd om ett mer kompakt aluminiumhus. Jag har idag två Ikelite blixtar DS161 movie som jag är nöjd med och vill fortsättningsvis använda dessa med möjlighet att använda TTL. Skulle även vilja få användning för min Nauticam 180° Viewfinder.
    Har någon några råd att ge vilket märke ska man välja

Tack på förhand
    Gittan
    Startad 2012-01-14 11:16:12 av Gittan Noren 

17 veckor 4 timmar 31 min 11 sek sedan.
    Selector Arrow
    Har i dagsläget funderingar på/kollat in:
    Hugyfot, Nauticam och Aquatica

17 veckor 39 timmar 2 min 27 sek sedan.
    Selector Arrow
    Hej
    Själv har jag Aquatica till min D7000 och har även en nikon D200 o Aquaticahus
    Kan bara tala gott om Aquatica fast jag har haft lite problem med det senaste huset, det berodde på att jag fick en tidig leverans o det resulterade i lite barnsjukdomar men servicen på Aquatica är mycket bra...

Har klämt o känt på Hugyfot o Nauticam och om jag fick välja mellan dem så hade det blivit Nauticam till 100%
    Varför jag valde Aquatica beror på ett par anledningar, dels att den är godkänd tilll 90meter och så hade jag ju ett antal porter sedan tidigare.

17 veckor 5 timmar 47 min 45 sek sedan.
    Selector Arrow
    Jag har fått ett svar från Nauticam att det inte är helt lätt att få TTL att funka med Ikelites blixtar, har någon några erfarenhet om detta?
    Har egentligen samma fråga om alla tillverkare. Jag kommer aldrig att dyka djupare än 40 meter

Anders: Nauticam vs Hugyfot av vilken anledning skulle du välja Nauticam. Har hört att Hugyfot har lösning på Ikelitblixtar/TTL. Vet du hur det är med Aquatica när det gäller TTL/ikeliteblixtar?

17 veckor 49 timmar 15 min 1 sek sedan.
    Selector Arrow
    Själv använder jag Inon Z240 blixtar som körs antingen elektriskt (manuellt)
    eller via fiberoptik (manuellt och S-ttl) är helt ny inom TTL och testade det i Filippinerna och det var helt ok, är ännu lite grön inom TTL-området

När det gäller Hugyfot så skall du nog kolla med Lars på www.fotografit.eu

Om du vågar så kan du alltid testa denna pryl; http://www.ikelite.com/web_two/fiber-optic.html
    Då använder du interna blixten så fiberoptik, bör väll funka till Aquatica och Nauticam i allafall, Hugyfot vet jag inte riktigt.

Denna finns tydligen bara till Nikon;
    http://www.ikelite.com/web_two/ittl_adapter.html

16 veckor 55 timmar 4 min 42 sek sedan.
    Selector Arrow
    Hittade de här på ikelites sida
    http://ikelite.com/web_two/fiber-optic.html
    verkar fungera med Nauticams hus och DS161 blixtarna.

15 veckor 41 timmar 16 min 1 sek sedan.
    Selector Arrow
    Jag har Nauticams hus och är väldigt nöjd, men kör å andra sidan helt manuellt med Inons blixtar och styr blixtarna med optiska kablar. Det går att köra ttl med dem, men det känns inte vettigt att göra det. Med tillsatsen till Ikeliteblixtarna kan du få ttl med optisk koppling. Det är jag ganska övertygad om att du kan med alle tre husen du nämner. Personligen tror jag att husen är tämligen likvärdiga. Nauticam är lite snabbare på coola tillbehör, Aguatica är kanske aningen mer stryktåliga, och Hugyfot känns väldigt smidiga att använda. Jag tror faktiskt inte du går speciellt fel med något av de märken du tittar på. Kanske inte mycket till hjälp. Slå en signal om dunbehöver diskutera valet.

Mvh
    Bent

12 veckor 31 timmar 11 min 28 sek sedan.
    Selector Arrow
    Hej det blev till slut ett Hugyfot som jag nu bara väntar på ska bli klart så jag kan testa det i april då jag åker till Filippinerna igen. Jag hoppas det blir bra, Tyvärr Bert kan jag inte använda mitt Nauticam sikte som ligger ouppackat i sin låda :-(
    Men jag har i alla fall ett, tyvärr kollade jag ju genom ditt och blev såld, får hoppas att någon som ska skaffa sig ett kan köpa mitt lite billigare för det lär ju inte bli använt.

Ha de
    Gittan

12 veckor 18 timmar 12 min 16 sek sedan.
    Selector Arrow
    Lycka till med nya huset :)
    Jag har själv haft 2st Hugyfothus D80 och D700 varit mycket nöjd.
    Nu väntar jag på ett SeaCam hus till en D7000 och hoppas det skall bli bra.
    Jag har kvar en 45 vievfinder som passar till Hugyfot, bra vid macro foto.
    Den borde passa till ditt nya Hugyfot hus, kontakta mig om du är intresserad.
    //Johan

Samarbetspartner

Phlogga

Logga Scuba Supply W270

Copyright © 2012 uvfotograf/en/erna.se