Grupper Vidvinkel Diskussionsforum Läsa tråd

Läsa tråd

Diskussion i gruppen Vidvinkel

Blixtarmar

• (4 kommentarer) - senast kommenterad av Bent Christensen den 2011-05-16 20:56:53

• (748 visningar) 

I brist på en utrustningsgrupp så ställer jag frågan här. Jag har ett Ikelite hus med en kort Ikelite arm till blixten. Nu har jag kompleterat med ytterligare en arm och behöver då tips på vad jag ska ha för armar nu när jag har 2 blixtar.
    Startad 2011-05-10 15:18:43 av Simon Lidberg 

53 veckor 30 timmar 16 min 16 sek sedan.
    Selector Arrow
    Är inte helt säker på att jag förstår frågan, men...

Armlängden beror väl lite på vad du vill fota.

Längre armar (eller segment om du har flera del-segment) är väl att föredra om du skall plåta vidvinkel. Lättare att rikta ut blixtarna för att på så sätt minska risken för "backscatter"..

Kortare armar är smidigare till makro..

Om den nya blixten + arm har negativ flytkraft (sjunker i vatten) så kan det vara aktuellt att använda en arm med possitiv flytkraft eller sätta på flytblock (s.k. floats).

De gamla rävarnas här på forumet kan säkert hjälpa dig bättre...

52 veckor 15 timmar 59 min 36 sek sedan.
    Selector Arrow
    Ursäkta om frågan var oklar, jag behöver ha konkreta tips på vad jag ska köpa. :) Bra armar, ska passa till ikelite hus, och ikelite blixtar.

52 veckor 9 timmar 32 min 10 sek sedan.
    Selector Arrow
    Jag har själv ikelite-armar men håller på att byta ut dem till ULCS, då dessa är mycket lättare att justera under vattnet, de har fästen som passar till Ikelitehandtagen ochtill de flesta blixtar. Så om jag skulle köpa idag skulle jag som du förstår satsa på ULCS, dyra men bra. Annars har jag snart ett par begagnade ikelite ;-). Vad gäller armar så finns det flytverktyg att köpa till dessa väger inte mycket och kan tas bort om du ska fota vidvinkel (med stor doom)

52 veckor 7 timmar 54 min 45 sek sedan.
    Selector Arrow
    Jag har nyss köpt Stix flytarmar. De är extremt lätta och har desutom flöten anpassede till dem. Jag tycker inte att armarna är helt lika lätta att justera som ULCSarmarna, men betydligt bättre än Ikelites. UV-visions i England säljer Stix.

/Bent

Samarbetspartner

Phlogga

Logga Scuba Supply W270

Copyright © 2012 uvfotograf/en/erna.se