Grupper Macrofotografering Diskussionsforum Läsa tråd

Läsa tråd

Diskussion i gruppen Macrofotografering

Bästa prylen du inte kan vara utan

• (17 kommentarer) - senast kommenterad av Carl-Johan Nilsson den 2012-03-15 14:47:52

• (1141 visningar) 
    Alla vet ju att detta inte är någon billig sysselsättning och att man alltid skulle köpt den där lite större blixten/arna, väntat in den senaste kameramodellen med det minsta kamerahuset. Vilken är den bästa investering du gjort? Fresta mig så jag får gräva ännu djupare i kistan!
    Tips och råd om bra utrustningsdetaljer.
    Startad 2011-03-21 20:32:20 av Gittan Noren 

60 veckor 31 timmar 5 min sedan.
    Selector Arrow
    Det absolut bästa jag någonsin köpt - nej det är ingen magisk sak utan helt enkelt min kamera. Köpte en Canon 5D Mrk II för två år sedan exakt, och det är verkligen mitt bästa köp någonsin. Bättre "point and shot" kamera går inte att få för pengarna. Den både filmar och fotar och levererar sagostunder i parti och minut :)

Med andra ord en riktig kompis, men jag fick gräva djupt :(

Jocke

60 veckor 30 timmar 33 min 28 sek sedan.
    Selector Arrow
    Jag kan väl fortsätta där Jocke slutade, för ca 1 år och 11 månader sen köpte jag en Nikon D700 och det är jag glad för, gedigen och alltid med i ur och skur. Med den öppnade sig nya möjligheter, användandet av nya tekniker, skruva upp ISO till 1000 och bilderna blir bra :)
    Nackdel var att jag blev av med mitt fish eye Nikkor 10,5 2.8 för det funkade inte få bra på nya, då fick jag gräva djupt igen och skaffade mig en vidvinkel zoom en 14-24 2.8 och den ger härliga bilder men nog saknar jag fiskögat ändå........

Men nu ser ag att det var macro det gällde. Där kör jag med Nikon 60mm men konstaterat nu senast att det blir lite svårt med de minsta så en 105:a är nu lånad till macro resan i april och är den bra så får det bli en sådan när det ramlat ner nån slant på kistbotten.

Jag är inte nån riktig hemmafixare men vill prova på snot foto och har mina planer på att göra ett hemma bygge med hjälp av en kompis som kan svarva och fräsa....

60 veckor 30 timmar 30 min 21 sek sedan.
    Selector Arrow
    Har aldrig ångrat att jag investerade i en rejäl fokuslampa, det blev en Fisheye för min del. Med rejäl menar jag en fokuslampa som är så kraftig att den duger som primär ljuskälla även under nattdyk. Canisterlampan är fortfarande med, men nu "degraderad" till back-up.

60 veckor 22 timmar 10 min 7 sek sedan.
    Selector Arrow
    Någon som har erfarenhet av Nauticams 180 Viewfinder, råkade titta in i en annan fotografs sist jag var och dök och blev såld.
    Håller med om att en bra fokuslampa inte är helt fel, har en fisheye jag med.

60 veckor 10 timmar 28 min 33 sek sedan.
    Selector Arrow
    Va tråkigt, att du har blivit såld, man måste verkligen passa sig.
    Bästa prylen då: TTL konverten förenklar livet, helt klart.

60 veckor 8 timmar 49 min 28 sek sedan.
    Selector Arrow
    Nauticams 180 viewfinder ligger på det facila priset av 1050 USD. Så det gäller att passa på nu när dollarkursen är låg ;)

59 veckor 59 timmar 44 min 39 sek sedan.
    Selector Arrow
    Min bästa pryl är ju faktiskt viewfindern du tittade i, Gittan! Behövs knappast om man inte tittat i en, omöjlig att vara utan om man har användt en. Och det är väl en bra defintion på en bästa pryl!

59 veckor 16 timmar 1 min 23 sek sedan.
    Selector Arrow
    Det vore ju en dröm att kunna investera i en sådan grej faktiskt!

59 veckor 15 timmar 18 min 20 sek sedan.
    Selector Arrow
    Se till att det blir mer än en dröm, Joakim! Det beror kanske iofs på hur gammal man är, i mogen ålder är en viewfinder inte bara en pryl, utan ytterst nödvändig för att ens kunna se vad som är på andra sidan kameran!

58 veckor 11 timmar 37 min 55 sek sedan.
    Selector Arrow
    Nu har jag också en =)

58 veckor 56 timmar 47 min 59 sek sedan.
    Selector Arrow
    Kan ju bara nämna nu när jag var så glad att jag skaffat en att den passar inte till Ikelites hus till Canon d500, knapparna sitter i vägen. Stor sorg...

58 veckor 56 timmar 31 min 19 sek sedan.
    Selector Arrow
    http://www.scubacam.nl/catalog/en/45-degrees-ikelite-viewfinder-p-872.html

Det är en sån du borde ha. Den passar Ikelite

58 veckor 56 timmar 26 min 16 sek sedan.
    Selector Arrow
    Hade en converter till Ikelite men knapparna satt i vägen

58 veckor 56 timmar 20 min 42 sek sedan.
    Selector Arrow
    Mats, har du någon erfarenhet av den? Är den av samma kvalitet som Nauticams viewfinder?

58 veckor 56 timmar 10 min 45 sek sedan.
    Selector Arrow
    Tyvärr har jag ingen erfarenhet av den.

58 veckor 46 timmar 27 min 10 sek sedan.
    Selector Arrow
    Inon 45an är bra. Kanske inte helt lika bra som Nauticams, men absolut tillräckligt bra. Jag har provat den vid ett par tillfällen och skulle inte ha något problem i sig att använda den. Det tar lite tid att vänja sig vid vinkeln i Inons, men när man gjort det är det ju lyx för saker på botten. Däremot lite svårare att pricka in simmande djur.

9 veckor 36 timmar 59 min 57 sek sedan.
    Selector Arrow
    En grillpinne i stål från någon grillsåstillverkare. Filade ner den lite, inte för mycket dock för ibland behöver man peta lite på "inkräktande" Koreaner & Ryssar.

Samarbetspartner

Phlogga

Logga Scuba Supply W270

Copyright © 2012 uvfotograf/en/erna.se