|
Läsa tråd
|
Diskussion i gruppen Macrofotografering
|
Bra ställen för "muck diving"
(36 kommentarer)
- senast kommenterad av Gittan Noren den 2012-03-30 20:27:56
|
(1856 visningar)
|
|
Jag tar gärna emot bra tips om bra ställen och gärna dykplatser, för muck diving runt om i världen. Själv kan jag rekommendera:
Dauin i Filippinerna, där nästan alla dykplatser har har något speciellt men framför allt Bonets corner, antingen ser man inget eller de mest fantastiska saker för vad sägs om, Mimic, Blueringed, Mototi, coconut octopus, Flambouant cuttlefish, massa olika waspfishes mm. Här är det allt eller inget som gäller.
Lembeh Strait är ett fantastiskt ställe.
Ska i sommar besöka Anilio och Capilao i Filippinerna som jag har hört mycket gott om så jag får återkomma om dessa.
Dela med er ar era erfarenheter så blir i alla fall jag väldigt glad
Gittan
|
|
|
|
|
 61 veckor 32 timmar 29 min 24 sek sedan.
 |
Bali har många fina platser särskilt på nordöstra sidan
Tulamben och sedan österut mot Amed finns riktigt bra platser även om en del tyvärr har slitits av för många dykare.
Sen har du Secret Bay vid Menjangan och naturligtvis extremstället för macronördar - typ mig - PJ eller Puri Jati, såg många nya spännande arter men det är extremt trist i övrigt, sand sand sand sand sand och mera sand. Långt att simma innan det blir riktigt bra och är det vågigt så lite jobbigt men inte så många dykare på en stor dykplats. Ett dyk där är för lite för det kan vara skitdåligt tre dyk och sen hur bra som helst dyk fyra..... För den som inte sett övriga Bali (jag såg tre mimic på första dyket jag gjorde där till exempel...)
Sen det bästa jag någonsin sett var Dinahs Beach och Michelles Beach i PNG. Alotau eller Milne Bay har nog världens i särklass häftigaste muckdiving av det jag har sett.
Ambon och Moluckerna har även de mycket mycket fin muckdiving och där har jag nog sett flest arter av de platser jag gillar. Strået bättre än Lembeh vad gäller arter men de försvinner då det är en del saker att gömma sig ibland.
Finns mycket mer men dit åker inte folk för att köra muckdiving och då kan inte guiderna så mycket. Hittade 7 arter av räkor på Bonaire sist som jag själv aldrig sett men då visade det sig dagarna innan att min kamera inte kunde simma.....
Filippinerna, Indonesien, PNG och Solomonöarna tror jag är det bästa du kan hitta men sen finns det bra ställen på många fler ställen (Malaysia, Australien, Japan, Vanuatu, Nya Zeealand, Norge, Kanada, Maldiverna bara för att nämna några)
|
|
|