Grupper Macrofotografering Diskussionsforum Läsa tråd

Läsa tråd

Diskussion i gruppen Macrofotografering

Hjälp! Överexponerade bilder!

• (13 kommentarer) - senast kommenterad av Gittan Noren den 2011-08-12 10:54:42

• (1596 visningar) 

Jag har precis köpt nya blixtar och provar dem nu i Filippinerna. Jag har ett Ikelitehus och två ds161 ikliteblixtar. Försöker köra med TTL men alla bilder blir överexponerade. Jag riktar mina blixtar så att utkanten av ljusstrålen möts vid fotoobjektet. Ligger nu på ISO100 1/100 f14 som standard och trots ändringar så blir bilderna fortfarande överexponerade. Vill gärna köra med TTL.
    Har någon några bra tips tas dessa tacksamt emot då objekten här är många och fantastiska.

//Gittan
    Startad 2011-07-14 00:45:01 av Gittan Noren 

44 veckor 43 timmar 24 min 42 sek sedan.
    Selector Arrow
    Det där råkade jag också ut för när jag körde TTL tidigare. Det enda jag då gjorde var att gå över i manuellt läge. För mig hände det inte alla gånger utan lite sporadiskt ibland typ :)

Blir alla dina bilder överexponerade?

44 veckor 43 timmar 16 min 3 sek sedan.
    Selector Arrow
    Du bör köra på en snabbare slutartid...gå över till 200 - 250 m/s...Det kan vara ditt problem...men kolla för säkerhet att du inte får några synk ridåer...

Jocke

44 veckor 36 timmar 36 min 11 sek sedan.
    Selector Arrow
    Nja nästan alltid men jag provar med lite kortare slutartid i morgon. Det mesta går ju att fixa till i Raw-hanteraren men det retar mig.

44 veckor 18 timmar 8 min 58 sek sedan.
    Selector Arrow
    Du har även möjligheten att ställa ner blixt styrkan även i TTL. Finns knappar på baksidan huset du kan ställa ner blixt styrkan. Går även att göra via kamerans menyer.

Ikelites hemsida:
    Exposure can be adjusted directly through the back of the housing using two pushbuttons. Settings are clearly indicated even at night by a series of LED lights. The TTL mode provides four half f/stop increments over or under flash compensation to fine-tune exposure. Eight manual power settings in half-stop increments allow for complete creative control.

44 veckor 17 timmar 18 min 37 sek sedan.
    Selector Arrow
    Helt rätt Mats!

43 veckor 6 timmar 59 min 7 sek sedan.
    Selector Arrow
    Hur gick det Gittan?

43 veckor 3 timmar 30 min 33 sek sedan.
    Selector Arrow
    Har redan testat knapparna på baksidan av huset men de var inte tillräckliga. Tycker bara att det är konstigt att man är nere på f20 och 1/160 och att bilderna fortfarande blir överexponerade ibland. Men det tar sig. Hade turen att möta på två underbara Harlequin shrims igår och hade gott om tid att testa en massa olika inställningar. Visst blir det bättre men varje gång man byter någon form av utrustning så är det som att börja om från början. Men vad gör väl det, det är ju ett underbart nöje att vara under ytan med massor av fina fotoobjekt. Kan bara inte få nog, gjorde mitt sextionde dyk här igår och det lär bli mer. Åker i morgon på en "exploration tour" med guider och instruktörer för att hitta nya dykställen.

När jag ändå har en massa experter på tråden. Svarta saker är ju omöjliga för mig att få bra. Några tips?

En solig varm hälsning från ett "muckparadis", Dauin.

43 veckor 53 timmar 44 min 59 sek sedan.
    Selector Arrow
    Är blixtarna instllda på TTL? den stora "ratten" på sidan av blixten är den inställd på TTL?
    Låter lite på din beskriving som om blixtarna slår fullt hela tiden. Oavset vad du gör.

43 veckor 39 timmar 50 min 14 sek sedan.
    Selector Arrow
    Å glöm inte att öppna en ny tråd och berätta om vad ni hittade på er exploration tour!

43 veckor 21 timmar 2 min 22 sek sedan.
    Selector Arrow
    Jag kör på TTL och bilderna blir bättre och bättre men jag får hela tiden anpassa bländare och tid efter hur ljust/mörkt objektet är.

Angående den "Exploration tour" jag var på, önskar jag att jag hade haft vidvinkel istället för macro med mig. Helt otroliga koraller och bara att veta att jag förmodligen är den första att se dem är helt underbar. Massor av friska hård och mjukkoraller i alla dess färger och former. Man riktigt kunde förundras över stora åkrar av rosa och brandgula koraller. I'm so lucky att få följa med på en sådan resa. Det var så bra så nu får det bli en tradition, ser redan fram emot nästa års resa som blir lite längre och med fler av guiderna här på Pura Vida.

41 veckor 53 timmar 22 min 59 sek sedan.
    Selector Arrow
    Lite sent svar, men jag såg det inte förrän nu.

Om du kan justera exponeringen genom att ändra bländaren så är något fel. Om allt funkar så ska blixtarna bara anpassa sig efter din nya bländare och ge samma exponering. Så något är lurt. Jag skulle kolla om kabeln och kontakterna i skalet är ok. Du vet att det finns kablar både med och utan TTL från Ikelite och att du identifierar dem genom ett litet färgat band på den ena sorten (minns inte vilken).

Blir det någon skillnad om du kör blixtarna manuellt eller på TTL?

Att blixtarna inte klarar av att strypa ljuset tillräckligt när du är riktigt nära och har fullstor bländare är inget konstigt, men om du inte får (nästan) exakt samma exponering på en halvmeters avstånd vid alla bländare mellan åtminstone 4 och 16 så fungerar inte din TTL helt enkelt. Exponeringstiden är oväsentlig för blixtljuset och jag räknar med att du kör på låg ISO vid makrobilder. Vid makro kör jag ISO100 och runt 1/125 på nästan alla bilder om jag inte är ute efter någon speciell effekt.

Att du får problem med ljusa eller mörka motiv är däremot inget konstigt. Kamera och blixt tror att hela världen är jämngrå och reflekterar precis 18% av allt ljus som träffar motivet. Därför kommer mörka motiv att bli för ljusa och ljus för mörka om automatiken fungerar. Då behöver man justera med +/- bak på skalet, men annars ska det inte behövas.

40 veckor 15 timmar 31 min 7 sek sedan.
    Selector Arrow
    Hej Gittan.
    Det sitter även en pytteliten knapp på insidan av bakstycket.

40 veckor 5 timmar 51 min 55 sek sedan.
    Selector Arrow
    Tack för era råd. Blir att början igen då jag har uppgraderat kamera och hus. Men det är ju så det är mycket vill ha mer och man får nästan börja från början varje gång. Nästa resa blir dock med gamla paketet eftersom jag helt enkelt lämnade allt på plats i Dauin inför nästa resa och reser lätt :-)
    Tack än en gång

/Gittan

Samarbetspartner

Phlogga

Logga Scuba Supply W270

Copyright © 2012 uvfotograf/en/erna.se