Grupper Uvfotograf.se Diskussionsforum Läsa tråd

Läsa tråd

Diskussion i gruppen Uvfotograf.se

Grupper

• (13 kommentarer) - senast kommenterad av Jim Silverberg den 2011-04-27 02:52:14

• (678 visningar) 
    Grupper är som jag ser det en central del av sajten och ett bra sätt att fokusera på det man är som allra mest intresserad av.

Nu är vi alla lite olika och alla tänker lite olika så för att hitta de grupper man är intresserad av kanske man använder olika sökmetoder/ord/fraser vilket i värsta fall innebär att man inte får svar alls.

Jag tyckte mig minnas att jag läst någonstans att det ännu inte går att söka på "alla grupper" varför jag istället efterlyser en lista på de grupper som finns.

Förslagsvis skapar Herr Krasse ett svar på denna modesta begäran och fyller sedan på allteftersom det skapas nya grupper såsom uv-knyppling, värsta kameradränkningar etc.

//Henrik
    Startad 2011-03-18 18:41:05 av Henrik Bolivar Möller 

60 veckor 43 timmar 50 min 32 sek sedan.
    Selector Arrow
    Hupp!

Till grupperna finns det bara tre vyer att välja mellan. Med vy menar eller syftar jag på "start" sidor för grupperna. Den som ligger under menyn huvudmenyn "Grupper" är egentligen den som fungerar bäst. Det är en sökfunktion och egentligen är det bara att klicka på sök så listas alla grupper.

Den generella funktionen för att lista resultat på sajten är 20 rader i taget. Utvecklarna menar att efter ett tag kommer det finnas så mycket grupper, att det är ointressant att visa dom första 20 grupperna direkt när man kommer in på sidan för grupper. Jag förstår hur dom tänker, men just nu så finns det inte så många grupper - så därför verkar det dumt att behöva söka.

Poängen med grupper är att alla medlemmar ska kunna skapa sina egna grupper, med diskussioner, fotogallerier, etc. Jag har valt att inte släppa på det ännu eftersom alla är nya på sajten och behöver köra in sig på alla funktioner. Men när tiden lider så kommer alla medlemmar troligtvis kunna skapa sina egna grupper och diskussionsforum.

Sen är det ju så att vi är först ut i världen med den här sajten, och det kommer komma mycket nya funktioner, förbättringar. Utvecklarna är lyhörda och vill bygga det bästa som går att bygga. Jag ha gnällt ganska så mycket den sista tiden, och fått lite väl mycket skit för det ;) Men nu har dom backat och supportar mig till 110%.

Jocke - Rom byggdes inte på en dag, det tog två :)

60 veckor 43 timmar 47 min 54 sek sedan.
    Selector Arrow
    När jag går in på Grupper och klickar på Sök med tomt sökfält, får jag upp 5 grupper:
    Tuben!
    Uvfotograf.se
    Macrofotografering
    Vidvinkel
    Photoshop Hörnan

Om detta är alla grupper som finns, så är det mitt tips för att hitta grupper som man inte kan namnet på. Finns det fler grupper, så är mina idéer slut... ;)
    Men inför framtiden då fler grupper skapas så vore det bra med sorteringar av grupper. Helt klart något att tänka på.
    /CM

60 veckor 43 timmar 34 min 1 sek sedan.
    Selector Arrow
    Jepp, just nu är det dom grupperna som finns. Thats all! Eller så är det för många?

En grupp avpublicerade jag, det var bildkritik gruppen. Eftersom det visade sig att bara admin kunde ladda upp bilder. Det är en rapporterad bugg som kommer åtgärdas i nästa version, och då publicerar jag den gruppen igen.

Absolut, det borde finnas topplistor på grupper, sorteringsbara, dom grupperna som mina ledare följer osv. Allt går att göra bättre - men just nu är detta det enda som finns + den sidan som listar de grupper man följer under "min sida".

Jocke

60 veckor 24 timmar 35 min 17 sek sedan.
    Selector Arrow
    Jag tror på att hålla antalet grupper ganska lågt. Jag skulle vilja diskutera utrustning också, eftersom jag är ganska ny som dykare och inte ens har en kamera jag kan ta med mig under ytan men är väldigt intresserad av att kunna dela med mig av mina erfarenheter därnere ifrån. Men om man håller antalet grupper ganska lågt så kan ju diskussionerna i varje grupp står för "massan". För som vi diskuterar så behövs det ju någon form av list-sortering av grupper om det blir många.
    /CM

60 veckor 24 timmar 15 min 23 sek sedan.
    Selector Arrow
    Å andra sidan är väl risken stor för att det blir ohållbart med låsta grupper för då lär Jocke få 100 mail varje dag med ämnet "Kan inte du starta gruppen ..."

Varför kan allt inte vara svart eller vitt? ;)

/CM

60 veckor 21 timmar 32 min 45 sek sedan.
    Selector Arrow
    Som jag skrev tidigare så finns det inte full funktionalitet i grupperna ännu, och det är just nu en av de starkaste anledningarna till varför jag inte släpper det löst. Skulle jag göra det, då blir det för mycket databas support för mig och det är det inte värt.

Grupper? Jag tror man måste analysera behovet innan man trycker på någon knapp. Jag har varit medlem på fotosidan, facebook etc bra länge och speciellt på facebook tycker jag att grupper inte fyller någon som helst funktion. Det är dock en ytterst personlig reflektion och det finns säkert dom som tycker att grupper verkligen är bra på facebook. Risken är att det kommer finnas lika många grupper som medlemmar, kanske 30 macro intresserade grupper, 14 bildbehandlingsgrupper, osv. Jag vet inte om uvfotograf.se är en sån sajt där grupper fungerar för att öppnas upp på ren medlemsnivå.

Fotosidan däremot, där fungerar det som det är tänkt. Där finns dom grupperna som behövs och varken mer eller mindre. Det blir enklare för medlemmar att hitta de grupper dom söker och dom grupperna har hyffsad trafik. Just nu känns det som om att fotosidan stämmer mer överens med den här sajtens innehåll, än som tex facebook som har öppnat upp grupper för alla.

Jocke

60 veckor 21 timmar 11 min 58 sek sedan.
    Selector Arrow
    Jag håller med Herr Krassman om att fotosidan och dess grupper är ett bra exempel på att ett begränsat antal grupper är att föredra kontra andra sajters överdrivna inställning till grupper.

Det jag i tråden efterlyste var ett bra sätt att se vad som finns att tillgå, det är inte alldeles uppenbart för en ny medlem att klicka sök i en tom dialogruta för att lista allt vad som finns att tillgå. Jag tror att många som möts av en sökruta och knappen "sök" frestas att skriva in något i sökfältet och därmed inte hitta de grupper som finns.

Kan det finnas en lösning på detta lilla problem månne?

//Henrik

60 veckor 18 timmar 7 min 1 sek sedan.
    Selector Arrow
    Just nu finns det ingen lösning, men jag har precis diskuterat en bra lösning med grabbarna och det skulle vara att alla grupper syns direkt i menyn. Alternativt en sida med en lista. Jag avvaktar besked så återkommer jag när jag vet mer!

59 veckor 17 timmar 38 min 5 sek sedan.
    Selector Arrow
    Men jag vill ha en grupp om utrustning, just nu skulle jag vilja ställa en fråga om blixtarmar. :-)

59 veckor 15 timmar 16 min 45 sek sedan.
    Selector Arrow
    Lugn simon, lugn....det kommer en nyhet i veckan som är relaterat till den gruppen. Gruppen finns men den ska bara publiceras och allt ska bara slutföras :)

55 veckor 28 timmar 1 min 36 sek sedan.
    Selector Arrow
    Vore det inte himla bra med en "teknisk" grupp, alltså där kameror och utrustning diskuteras? Om möjligt, även undergrupper - typ Canon, sony etc.

Jag hittar ecempelvis inget ställe att diskutera möjligheten att få en Sony Nex5 under vatenn..

55 veckor 22 timmar 18 min 37 sek sedan.
    Selector Arrow
    Jo, det kommer ;) Hold tight!

55 veckor 1 timme 49 min 20 sek sedan.
    Selector Arrow
    *holding tight*
    Och kanske en "Hall of fame" för oss som donerade med guldram kring profilbilden? ;-)

Samarbetspartner

Phlogga

Logga Scuba Supply W270

Copyright © 2012 uvfotograf/en/erna.se