Grupper Uvfotograf.se Diskussionsforum Läsa tråd

Läsa tråd

Diskussion i gruppen Uvfotograf.se

Problem med Olympus PT-E06 hus till e-620

• (7 kommentarer) - senast kommenterad av Bo Dalenius den 2011-05-14 10:24:52

• (694 visningar) 

Varning/fråga ... jag har fått läckage två ggr i mitt nya Olympushus varav den sista totaldränkte kamera och objektiv. Man kan fråga sig hur man kan lycka två gånger men efter första gången hittade jag inte felet. Andra gången testade jag huset i en tank men läckaget kom inte för ens jag kom djupare än 20 meter och då gick det fort! Orsaken verkar vara att ytbehandlingen till axeln för on/off knappen flagnar! Någon som hört talats om detta? Några tips om hur man skall hantera detta ur ett försäkrings/garanti perspektiv?
    (Jag hittade ingen bra plats för tekniska diskussioner .. eller är det bara jag som slarrvat?!?!)

//mvh Bosse
    Startad 2011-04-23 16:46:17 av Bo Dalenius 

55 veckor 22 timmar 33 min 35 sek sedan.
    Selector Arrow
    Vid rena försäkringsfrågor så hävda aldrig att det är fel på utrustningen - då kommer försäkringbolaget backa och hänvisa till tillverkaren. Vilket kommer resultera i att man går lottlös ur katastrofen. Det är helt klart bättre att använda drulle försäkringen och säga att man själv strulat.

Själv har jag bara dränkt en kamera en gång och jag sa bara att jag tappade den i vattnet, jag ville inte pusha det och man vet aldrig med försäkringsbolag. Det gick bra och jag kunde plocka ut en ny kamera.

Att ett olympus hus börjar läcka efter en tids användning är nog mer regel än undantag. -Visst, dom är gjorda för uv bruk men det är stor skillnad på tex ett Ikelite skall och ett olympus. Olympus skalen torkar i plasten efter ett par år och blir väldigt sköra. Dom brukar även tendera till att spricka i botten där man skruvar fast eventuella externa blixtarmar. Så vill man vara mer säker på att hålla sin kamera torr, är rekommendationen att köpa tex Ikelite hus.

Jocke

55 veckor 21 timmar 25 min 55 sek sedan.
    Selector Arrow
    Kloka ord gissar jag ... tack för dom! Jag känner nog också så att det som kändes väldigt riktigt, att köpa ett "orginalhus" inte var det bästa. Företag som Ikelite lever ju på hus, Olympus ser det väl snarast som ett säljstöd till kamerorna ... Visserligen måste jag säga att Epoquehuset jag har till en Xacti är ett riktigt bra exempel på att det inte alltid är så. Det är en sant usel konstruktion! Men det är förståss skillnad på olika OEM-hustillverkare också.

MVH Bosse

55 veckor 21 timmar 22 min 29 sek sedan.
    Selector Arrow
    Epoque har jag ingen koll på, däremot ikelite ;)

Det är ju så, att ofta går kvalitet hand i hand med priset...Det är väl baksidan av myntet :)

Jocke

55 veckor 53 timmar 18 min 23 sek sedan.
    Selector Arrow
    Tack för varningen!
    Testa och gör ett inlägg på Olympusoutlet i Scubaboards forum det är mångsa flera aktiva Olympusanvändare där.

Jag plåtar själv med ett Olympus hus, PT-E05 i princip identisk med ditt hus. Olympus hade lite strul med sina O-ringar i de föregående husen bla PT-E04 om jag kommer ihåg rätt.

I och med PT-E05 & PT-E06 så har man gjort husen betydligt stabilare och säkrare med dubbla O-ringar & en mycket bättre låsanordning.
    Att de skulle spricka i botten som Jocke säger gäller nog inte de nya husen där man skruvar fast blixtarmsplattan i en kraftig metallskiva.

Själv har jag haft några enstaka droppar i huset men då var det för lite siliconfett på gängorna till minidomeporten som var boven.

Skriv ett mail till Olympus och berätta vad som hänt, de brukar inte vara omöjliga....

55 veckor 43 timmar 9 min 25 sek sedan.
    Selector Arrow
    Det stämmer, det var nog 6-7 år sedan jag hade ett olympushus. På den tiden var det en lite metallplatta i botten som var skruvad med typ fyra små urmakarskruvar. Dömt att misslyckas :)

Så en viss produktförbättring har säkert skett på dom åren. Men varför dubbla o-ringar?

Jocke

55 veckor 40 timmar 50 min 49 sek sedan.
    Selector Arrow
    Hehe.. Nu är det 8st något större skruvar som håller plattan på plats.

Gissningsvis så minskar risken för läckage med dubbla O-ringar.

52 veckor 6 timmar 3 min 22 sek sedan.
    Selector Arrow
    Olympus sköter sig! Jag skickade in UV-hus, kamera och lins lätt orolig att dom inte skulle ta ansvar för den totalhavererade kameran men se det gjorde de! Har iofs inte fått tillbaka prylarna ännu men den trevlige svenska kille som sitter på det Tjeckiska repaircentret bekräftade dels att felet just var ytbeläggningen på axeln och att dom fixar helt nya grejor till mig! Med tanken på att e-620 nu slutats tillverkas så har jg dessutom köpt ett till hus bara utifall att ....
    //Bosse

Samarbetspartner

Phlogga

Logga Scuba Supply W270

Copyright © 2012 uvfotograf/en/erna.se